Україна є членом
Всесвітньої
Метеорологічної
Організації

САРНИ
інше містоБахмутАсканія НоваБ.Дністр.Б.ЦеркваБаришівкаБаштанкаБердянськБереговоБережаниБехтериБіловодськБілогорськБілопілляБобринецьБогодухівБолградБориспільБотієвоБродиВ.БерезнийВ.БурлукВ.ВолинськийВ.Олександр.Вес.ПоділВилковоВінницяВознесенськВолновахаГадячГайворонГайсинГенічеськГлухівГубинихаГуляй ПолеДебальцевоДніпроДолинаДолинськаДонецькДрогобичДружбаДубноЖашківЖитомирЖмеринкаЗапоріжжяЗатишшяЗвенигородкаЗнаменкаЗолотоношаЗолочівІвано-ФранківськЧорноморськІзмаїлІзюмК.ПодільскийКам'янкаКанівКерчКиївКирилівкаКропивницькийКобелякиКовельКоломакКоломияКомісарівкаСлобожанськеКонотопКоростеньПокровськКрасноградКременецьКривий РігКуп'янськЛебединЛозоваЛубниЛуганськЛуцькЛюбашівкаЛюбешівЛьвівМаневичіМаріупольМелітопольМиколаївМиронівкаМіжгір'яМог.-ПодільсМостискаН.ВолинськийН.ВоротаН.КаховкаН.СірогозиН.СтуденийН.УшицяНіжинНікопольНоводністровськНовомиргородНовопсково.ЗмiїнийОвручОдесаОлевськОстерОчаківПавлоградПервомайскПлайПожежевськаПокошичиПолтаваПомошнаПрилукиПришибРава-РуськаРахівРівнеРоздільнаРомниСаратаСарниСватовоСвитязьСвітловодськСелятинСеменівкаСербкаСинельниковоСімферопольСлавськеСмілаСтрийСтрілковеСумиТернопільТетерівТроїцькеТуркаУжгородУманьФастівХарківХерсонХмiльникХмельницькийХорлиХустЧаплиноЧеркасиЧернівціЧернігівЧигиринЧорнобильЧорноморськеЧортківШепетівкаЩорсЯворівЯготинЯмпільЯремча
24 липня
5:26
15:47
21:13
Поточна погода
17.5 °
Вітер
1 м/c
Волог.
71 %
Тиск
748 мм рт. ст.
Прогноз
Погоди
24.07 Ср 25.07 Чт 26.07 Пт 27.07 Сб 28.07 Нд
Ніч День Ніч День Ніч День Ніч День Ніч День
Хмарність та опади
Температура, °C 13..15 23..25 12..14 23..25 12..14 23..25 13..15 24..26 13..15 27..29
Вітер, м/c 5-10 5-10 5-10 5-10 5-10 5-10 3-5 5-10 3-5 5-10
Напрям вітру
Питання реалізації захисту прав людини в Україні

Питання реалізації захисту прав людини в Україні

 

Одними із основних і найважливіших  завдань будь-якої демократичної держави є дотримання, захист та реалізація прав людини та громадянина.

Проблеми реалізації та захисту прав і свобод людини в останній чверті ХХ століття і на початку ХХІ століття набули можна стверджувати без перебільшення, світового, глобального значення і вийшли на перше місце у міжнародній системі критеріїв оцінювання рівня розвитку демократії у певній державі та суспільстві на земній кулі.

З часів розбудови незалежності України, український народ, обравши складний шлях до розбудови демократичної держави, в якій буде здійснено принцип панування верховенства права, що ґрунтується на визнанні прав і свобод людини.

Найактуальнішою та навіть найскладнішою проблемою дотримання прав і свобод людини не тільки в України, але й в будь-якій демократичній державі сьогодення є процес реалізації прав людини в сучасному світі.

Якщо проаналізувати історичний досвід багатьох держав, то стає зрозумілим, що не можливо організувати нормальне цивільне існування суспільства, преш за все без поваги до людини, її прав, свобод і потреб.

Права і свободи людини для української держави були і є визначальним чинником демократичного розвитку та показником європейської інтеграції.

9 листопада 1995 року Україна була прийнята в члени Ради Європи, що суттєво вплинуло на розвиток прав людини і громадянина. Україна приєдналась до великої кількості багатосторонніх європейських конвенцій у галузі прав і свобод і взяла на себе конкретні зобов’язання щодо імплементації їх норм у національне законодавство. Крім того, членство у Раді Європи стимулювало процес підготовки і прийняття Конституції – основного закону нової демократичної держави.

Конституція України 1996 року є певною мірою взірцем сучасного конституціоналізму з питань прав і свобод людини і громадянина.

Людина, її життя, честь і гідність, недоторканість і безпека визнані в Конституції (ст.3) найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини і громадянина  є змістом і спрямованістю діяльності держави. Держава згідно з Конституцією відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави. Виходячи з цієї концепції, в чинній Конституції України, правам, свободам і обов’язкам людини і громадянина присвячено спеціальний ІІ розділ. Цей розділ є одним із найважливіших в Конституції України.

Чинна Конституція України імплементувала всі основні положення міжнародно-правових актів з прав людини, насамперед Загальної декларації прав людини, міжнародного пакту про громадянські і політичні права та міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права, які е одним з найбільших досягнень людства ХХ століття у гуманітарній сфері, мірою людської гідності.

Чинна Конституція України вперше визначила систему прав і свобод у всіх основних сферах, передбачивши, зокрема, громадянські, політичні, економічні, соціальні і культурні права і свободи людини і громадянина.                     Так, положеннями ст.21 Конституції визначено, що всі люди є вільними рівними у своїй гідності та правах. Права і свободи є невідчужуваними та непорушними. Стаття 22 Основного Закону України визначає, що права і свободи, людини і громадянина, закріплені Конституцією не є вичерпними.

Дотримання прав людини є ключовою національною ідеєю усіх демократичних країн світу, незалежно від обраної формули національної ідеї.

Конституцією України було значно розширено коло конституційних прав і свобод, передбачивши низку нових прав і свобод, які були істотно збагачені за змістом.

До особистих прав і свобод людини і громадянина, закріплених Конституцією України можна віднести наступне: право на життя (ст.27 Конституції України), право на повагу до його гідності (ст..28 Конституції України), право на свободу та особисту недоторканість (ст.29 Конституції України), право на недоторканість житла (ст.30 Конституції України), таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції (ст.31 Конституції України), свобода світогляду та віросповідання (ст.35 Конституції України), свобода пересування , вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію, за винятком обмежень, які встановлюються законом (ст..33 Конституції України), право на свободу думки та слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань (ст..34 Конституції України), право на свободу об»єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів (ст..36 Конституції України), право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевому референдумах, вільно обирати і бути обраними до державних органів та органів місцевого самоврядування (ст.38 Конституції України).

Конституція всебічно гарантує права і свободи, передбачає механізм їх забезпечення і охорони. Про це, свідчить передусім система конституційних, нормативно-правових гарантій прав і свобод, зокрема юридичної відповідальності за порушення прав і свобод, невідчужуваності і непорушності прав і свобод, їх невичерпності, недопустимості скасування, звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Одним з найбільших досягнень у гарантуванні прав і свобод є передбачена Конституцією України система організаційно-правових гарантій, з яких значна роль відведена Президентові України, Верховній Раді Україні, органам виконавчої влади та місцевого самоврядування, судам, прокуратурі, Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини.

Особливе значення для реалізації прав людини є можливість звернення до суду для захисту порушених або невизнаних прав, що гарантується державою на Конституційному рівні.

Так, положеннями ст.55 Конституції України закріплено наступне: «кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб».

Поряд з національними гарантіями Конституція передбачила можливість використання міжнародно-правових гарантій.

Так, відповідно до положень ст.55 Конституції України кожен має право після використання всіх національних засобів юридичного захисту звертатися за захистом своїх прав і свобод до відповідних міжнародних судових установ чи до відповідних чи до відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна.

Додатковою гарантією захисту та реалізації прав і свобод людини є також міжнародні механізми захисту прав, до яких долучилась Україна. Важливим кроком у цьому напрямі стала ратифікація 17 липня 1997року Конвенція про захист прав і основоположних свобод людини 1950 року. Відтепер громадяни України отримали можливість звертатись щодо захисту своїх порушених прав до Європейського суду з прав людини. До того ж, приєднавшись у 1990 році до Факультативного протоколу до Міжнародного пакту про громадянські і політичні права 1966 року, Україна також визнала і компетенцію ООН з прав людини. Щодо розгляду індивідуальних скарг громадян України на порушення їх прав та свобод, гарантованих цим пактом.

Конституція України юридично ліквідувала всі нормативні перешкоди на шляху до забезпечення прав і свобод людини і громадянина, проголосивши, що норми Конституції є нормами прямої дії і щодо звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Особливістю Конституції України є те, що нею передбачено створення і закріплення дійового механізму захисту прав і свобод людини. Це стосується організації і здійснення державної влади на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу і судову (ст.6). Саме на судову владу покладається функція захисту конституційних прав і свобод, тобто важливою ланкою у реалізації та захисту прав людини є суд.

Беззаперечно одним із найважливішим засобом щодо реалізації та захисту прав і свобод людини є право на професійну допомогу.

В окремих випадках, професійна правнича допомога надається безоплатно, відповідно до положень ст.59 Конституції України.

Закріплення права на професійну правничу допомогу на конституційному рівні є однією із найважливіших гарантій держави щодо реалізації та захисту прав людини. З метою створення єдиної законодавчо-визначеної політики  на реалізацію такого права в повному обсязі є прийнятий Верховною Радою України Закону України «Про безоплатну правову допомогу», який набрав чинності 9 липня 2011 року.

Прийняття даного Закону, дозволило України отримати правову базу та інституціональний механізм для реалізації закріпленого ст.59 Конституції України права кожного на правову допомогу.

Визначальними принципами надання правової допомоги, що гарантується державою, відповідно до нового Закону є її доступність та якість.

Ще одним з найважливішим кроком щодо реалізації прав людини і громадянина є затвердження Президентом України 25 серпня 2015 року «Національної стратегії у сфері права людини». Прийняття цього нормативно-правового акта пов»язано не тільки з рекомендаціями органів ООН, Ради Європи, ОБСЄ, інших міжнародних організацій та імплементацією Угоди про Асоціацію України з Європейським Союзом, а й необхідністю більш ефективної, конкретизованої реалізації в нових реаліях, передбаченої у ст.3 Конституції України основоположної засади, згідно з якою утвердження і забезпечення прав і свобод людини визначено основним обов»язком держави.

         Запровадження спеціального інституту Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини є важливим кроком у державно-правовій системі захист та реалізації прав людини у нашій країні.

         У Конституції України закріплюється право особи звертатись за захисту своїх прав до Уповноваженого (ст.55 Конституції України) і визначається, що через нього здійснюється парламентський контроль за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина. Цей інститут являє собою універсальний інструмент виявлення і сприяння усуненню порушень прав людини і громадянина в Україні.

Таким чином, слід підкреслити, що закріплення прав і свобод людини і громадянина в Конституції України є реальним шляхом до побудови правової держави, усвідомлення її цінності, піднесення особистості, забезпечення правового характеру людини і громадянина.

<Повернутись до списку статей
Гідрометеоцентр
Інформація для ЗМІ
Послуги
Погода і здоров’я
Метеорологічні попередження
Пожежна небезпека
Гідрологічні попередження
Супутникова інформація
Радарна інформація
Транскордонне співробітництво в басейні р. Дністер
Дунайська транснаціональна програма DAREFFORT

Важливі Події:

XVIII Конгрес Всесвітньої метеорологічної організації